Fisa Postului
Ce este Fisa Postului?
Fisa postului reprezinta un document anexat la contractul individual de munca, in care sunt detaliate responsabilitatile si sarcinile specifice fiecarei pozitii din cadrul unei companii. Acest document include, de asemenea, profilul pozitiei, evidentiind cunostintele, abilitatile si aptitudinile necesare pentru ocuparea acelei functii.
Totodata, fisa postului delimiteaza si contureaza profilul specific al pozitiei, detaliind cunostintele, abilitatile si aptitudinile necesare pe care angajatii care detin acea functie trebuie sa le posede.
Importanta fisei postului
Fisa postului reprezinta un document esential ce trebuie intocmit obligatoriu, avand o importanta la fel de cruciala ca si contractul individual de munca. Aceasta se justifica prin urmatoarele aspecte:
• Clarificarea conflictelor: Fisa postului este frecvent utilizata in situatiile de conflicte dintre angajat si angajator, oferind o baza obiectiva pentru evaluarea daca angajatul si-a indeplinit atributiile si responsabilitatile sau daca angajatorul il sanctioneaza pentru nerealizarea unor sarcini care nu sunt incluse in fisa postului.
• Aplicarea sanctiunilor disciplinare: Eventualele sanctiuni disciplinare pot fi aplicate doar in situatia in care salariatul incalca sau nu isi indeplineste atributiile stabilite in fisa postului.
• Evaluarea necorespunderilor profesionale: Fisa postului ajuta la identificarea eventualelor necorespunderi profesionale ale salariatului, oferind un cadru de referinta pentru evaluarea performantelor in raport cu cerintele angajatorului.
• Determinarea nivelului de competenta: Prin evaluarea modului in care angajatul isi indeplineste sarcinile specificate in fisa postului, se poate stabili nivelul sau de competenta in cadrul atributiilor profesionale.
• Compararea si salarizarea eficienta: Fisa postului serveste drept baza concreta pentru comparatia intre diverse posturi din companie si contribuie la stabilirea nivelului de salarizare adecvat in functie de responsabilitati. Acest instrument este esential pentru procesul decizional in privinta angajarii, evaluarii si promovarii angajatilor in cadrul companiei.
Modificarea fisei postului
Orice ajustare adusa fisei postului trebuie comunicata salariatului, iar acesta trebuie sa semneze in semn de confirmare. Astfel, se pot adauga noi sarcini la fisa postului in comparatie cu cele initiale existente la data angajarii, cu acordul salariatului.
Totusi, exista situatii exceptionale in care angajatorul poate completa si modifica fisa postului in mod unilateral, cu conditia ca modificarile sa nu implice schimbari majore in felul de desfasurare a muncii. Aceasta actiune trebuie sa fie in conformitate cu prevederile legale, respectand art. 40 alin. (1) lit. b) – Codul Muncii.
Art. 40. [principalele drepturi si obligatii ale angajatorului] (1) Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;
In situatii de forta majora, angajatorul are posibilitatea de a efectua modificari temporare in fisa postului fara a notifica prealabil salariatul si fara a obtine acordul acestuia.
Ce trebuie sa cuprinda fisa postului?
Exista anumite elemente care trebuie sa se regaseasca in fisa postului, conform Codului muncii:
• Denumirea oficiala a postului (aceasta trebuie sa fie insotita de codul COR asociat pozitiei respective);
• Pozitia in organigrama;
• Conditii pentru ocuparea postului (studii necesare, abilitati, alte cerinte specifice);
• Definirea responsabilitatilor si a sarcinilor specifice atribuite angajatului;
• Atributiile titularului postului;
• Conditiile de lucru in care isi va desfasura activitatea salariatul;
• Data la care a fost intocmita si semnata atat de angajat cat si de angajator.
Ghid Practic pentru intocmirea fisei de post
Pentru a intelege in profunzime fiecare punct al fisei de post, vom interpreta si detalia fiecare sectiune in parte a fisei de post pentru functia de Ajutor de bucatar.
I. Identificarea si definirea postului
Aici se contureaza o imagine generala a pozitiei ocupate de titularul postului. Aceasta sectiune este importanta pentru a clarifica rolul si atributiile postului pentru angajatul nou sau orice alta persoana interesata. Aceasta cuprinde urmatoarele informatii:
1. Denumire post: Ajutor bucatar (Aceasta este denumirea oficiala a postului)
>1.1 Denumire interna post: (Denumire personalizata, specifica unitatii – daca exista). Aici se poate specifica o denumire suplimentara interna, specifica unitatii, care este utilizata in cadrul organizatiei.
>2. Cod COR: 941101 (conform Clasificarii ocupatiilor din Romania) Codul COR indica clasificarea oficiala a ocupatiei in sistemul national.
>3. Nivelul postului: Executie (Indica nivelul de responsabilitate si complexitate asociat postului.)
>4. Relatii cu celelalte posturi:a) Ierarhice: Indica cine este superiorul ierarhic direct al titularului postului.
b) Functionale: Mentioneaza relatiile de colaborare cu alte departamente sau posturi din organizatie.
5. Scopul postului: Descrie rolul si responsabilitatile principale ale titularului postului, precum:“Titularul postului are rolul de a ajuta in activitatile din bucatarie pentru a asigura pregatirea si servirea hranei intr-un mod eficient si igienic.“
II.
1.Atributii si responsabilitati ale postului
Aceasta sectiune enumera in detaliu sarcinile si responsabilitatile pe care le are titularul postului:
- Sa spele, curete si sa taie ingredientele sub supravegherea sefului ierarhic: Indica activitatile specifice de pregatire a ingredientelor.
- Sa asigure colaborarea eficienta in procesul de gatire, sub indrumarea sefului ierarhic si sa respecte retetele si standardele stabilite: Atribuie responsabilitatea de a lucra in conformitate cu cerintele stabilite.
- Sa mentina curatenia si ordinea in bucatarie: Descrie necesitatea de a pastra un mediu igienic si ordonat.
- Sa participe la procesul de stocare si gestionare a stocului de ingrediente: Indica responsabilitatea pentru gestionarea inventarului.
- Sa asiste la pregatirea si servirea mancarurilor: Includerea pregatirii si servirii, sub supravegherea sefului ierarhic.
- Sa asigure respectarea standardelor stricte de igiena: Mentioneaza importanta igienei in activitatile de bucatarie.
- Sa lucreze in colaborare cu restul echipei: Subliniaza necesitatea de a lucra eficient in echipa.
- Sa respecte regulile de protectia muncii si P.S.I. din obiectivul unde desfasoara serviciul: Mentioneaza aspecte legate de sanatatea si securitatea in munca.
- Sa aduca la cunostinta imediat administratorului accidentele de munca: Indica procedurile in caz de accidente.
- Sa respecte confidentialitatea informatiilor obtinute: Mentioneaza obligatia de a proteja confidentialitatea informatiilor.
2. Obligatii si raspunderi in domeniul securitatii si sanatatii in munca:
Aceasta sectiune stabileste obligatiile specifice legate de siguranta si sanatatea la locul de munca, precum: respectarea regulilor de securitate si utilizarea echipamentului de protectie.
III. Conditii de lucru ale postului
Aceasta sectiune detaliaza conditiile de desfasurare a activitatii:
Locul desfasurarii activitatii: Indica locatia fizica a locului de munca.
>Programul de munca: Stabileste orele de lucru.
>Dotarea materiala: Enumera echipamentele si facilitatile disponibile pentru desfasurarea activitatii.
>Deplasari: Specifica daca sunt necesare deplasari in cadrul activitatii.
>Conditii de munca: Detaliaza factorii de mediu sau conditiile specifice de munca (umiditate, temperatura etc.).
>Conditii de formare profesionala: Mentioneaza necesitatea sau posibilitatea de formare continua.
>Conditii de promovare: Posibilitati de avansare in cadrul organizatiei.
IV. Specificatiile postului
Aceasta sectiune descrie cerintele educationale, experienta si abilitatile necesare pentru post:
Nivel de studii: Stabilirea nivelului de educatie minim necesar.
>Cursuri de pregatire: Enumerarea cursurilor relevante.
>Cunostinte: Descrierea cunostintelor necesare pentru exercitarea postului.
>Experienta: Cerintele de experienta specifica in domeniu sau pe posturi similare.
>Aptitudini si abilitati: Enumerarea calitatilor personale si profesionale esentiale pentru postul respectiv.
Sfaturi pentru redactarea fisei de post
1. Claritate si concizie fisa de post trebuie sa fie clara si precisa in ceea ce priveste responsabilitatile si cerintele postului. Evita utilizarea unor termeni vagi, care ar putea duce la interpretari multiple.
2. Structura bine definita: adopta o structura coerenta si logica pentru fisa de post. Foloseste titluri si subtitluri pentru a organiza informatiile in sectiuni distincte.
3. Specificarea cerintelor: stabileste clar cerintele educationale, experienta si aptitudinile necesare pentru post. Mentioneaza nivelul de studii, cursurile relevante, experienta anterioara si abilitatile esentiale pentru a ocupa pozitia respectiva.
4. Evita exagerarea sau subestimarea responsabilitatilor: asigura-te ca responsabilitatile si cerintele postului sunt descrise in mod realist si echilibrat. Evita exagerarile sau subestimarile care ar putea distorsiona asteptarile.
5. Actualizare si Revizuire Constanta: asigura-te ca fisa de post este actualizata si revizuita periodic pentru a reflecta schimbarile in responsabilitati, cerinte sau structura organizationala.
6. Adaptarea continutului la specificul organizatiei: daca este necesar, include unele detalii specifice pentru unitatea organizationala, cum ar fi denumirea interna a postului sau cerinte particulare ale companiei.
7. Folosirea exemplelor:
ofera exemple concrete sau scenarii pentru a ilustra responsabilitatile si activitatile postului, astfel incat cititorul sa aiba o intelegere mai clara a asteptarilor.
Revisal Plus iti pune la dispozitie in mod gratuit, o serie de fise de post.
Descarca aplicatia Revisal Plus si ai acces la peste 250 de modele de fise de post. Toate in format editabil .docx pentru a putea fi adaptate la politicile specifice ale companiei.